Irdina Sewing Art

Wednesday, March 18, 2009

masa itu memang berharga

tatkala ini baru ummuhaziq berkelapangan untuk berceloteh setelah sekian lama mendiamkan diri. diam bukan bermakna tidak menziarahi blog2 shabat, cuma tidak berkesempatan untuk menulis tanda meninggalkan jejak. membaca lebih cepat dari menulis kan? he. disebabkan kekangan masa malah tanggungjawab melebihi masa 24 jam yang ada dan kadangkala kekontangan idea untuk menulis. malas untuk menyusun kata. sekarang ni pun hanya setengah jam diperuntukkan untuk menulis. sempat ke??? he..

semua orang diperuntukkan 24 jam. terpulang pada kita bagaimana untk mengoptimasikan masa yang diberi. saya pulak terasa sentiasa tidak kecukupan masa. seharian di ofis, sentiasa sibuk dengan kerja harian. prepare lecture, set soalan exam, membaca utk lebih informasi, consult student, urusan pentadbiran lagi malah urusan2 dengan manusia semestinya dan kadang2 segala urusan bodoh yang tak sepatutmya dibuat oleh pensyarah..huhu..nak menolak nanti dikata tak patuh pada bos buat kang menyusahkn diri sendiri..alahai...

kebiasaan pada pkul 5 ptg saya akan pulang ke rumah. cerita di rumah pun lebih kurang. sentiasa sibuk melayan si kecil. mungkin kerana anak yang ditinggalkan seharian di nursery menyebabkan si haziq tidak mahu berenggang dengan umminya. malah ayah hanya boleh menegur andai ummi ada disebelah. kalau tak menangis tak mahu diambil. aduhai, penat.

bila situasi begini berlaku, jangan kan kate pinggan tak berbasuh, baju tak berlipat, malah nak solat pun kadangkala tempat sujud saya adalah haziq lantaran mahu duduk sesejadah dengan ummi. itulah perihal anak bujang saya. syukur suami banyak membantu. sekurang2 nya ada yang sudi menyidai kain dan menguruskan urusan selebihnya.

amalan utk menambah pahala pula?? bagai jatuh meruncing. lepas solat si kecil terus mahu menyusu lantaran ditinggalkan semasa sembahyang. tanda protes dan mahukan perhatian barangkali. semakin malam badan kepenatan. dan esok bermula hari yang baru bersama rutin yang sama. andai saya mati sesaat selepas ini, saya sendiri tak pasti apakah saki baki amalan yang mahu dipersembahkan kepada KEKASIH saya.

6 minutes left after finished writing :D

2 comments:

sepenuhjiwe said...

wlpn sy lum kwin n lum de anak, tp sy sndiri rsa mase lum cukup mase. ari2 wat keje same. g keje n blk nak rht n tido...

Rose Nieza said...

my dear..all d things that you buat tu is PAHALA jugak tau.sgt dipandang mulia disisi Yang Maha Esa. Percayela.. :)