Irdina Sewing Art

Wednesday, March 18, 2009

hidup untuk duit atau duit untuk hidup ???


kadangkala saya terfikir... seharian saya berkerja membanting tulang untuk apa?
adakah saya menjadi hamba duit atau duit itu untuk kelangsungan hidup sahaja.

Setiap bulan semenjak kami berpindah rumah, terasa sentiasa tidak kecukupannya. ada sahaja yang perlu dibayar. cukailah itula inilah. niat untuk menyimpan masih belum berkesempatan sejak 2 bulan terakhir ini.

adakah saya yang tak pandai menguruskan belanja? atau sememangnya gaji hanya ciput..huhu rasanya mungkin sebab yang kedua. jadi macamana mahu menjana ekonomi keluarga ya. minat di hati untuk berniaga dan bekerja sendiri. tapi tak tahu bagaimana untuk memulakan dan kata abang saya tiada bakat utk berniaga. dia lebih suka kalau saya terus menceburkan diri dalam bidang pendidikan.

namun gaji hanya ciput. semestinya tahun semakin bertambah seiring dengan keluarga saya akan bertambah kelak. anak bertambah maka keperluan bertambah. pampers akan menjadi 2 pek. susu pun begitu. hmm..pening juga memikirkannya. alhamdulillah kami sudah memiliki keperluan asas..tapi saya mahu menyimpan dengan banyaknya supaya hujung tahun nanti saya boleh pergi haji..waaaaaaaaaaaaaa!

rindu saya pada tanah suci begitu mendalam. setiap kali menonton rancangan ' jemputan umrah' di astro oasis saya akan menangis. sorok2 supaya abang tak nampak. dalam hati saya berkata, bilakah saya akan menjadi tetamu Allah? bilakah saya akn dijemput? atau adakah dosa2 saya yang menjadi penghalang dari saya dipilih? mahu saya sujud betul2 dihadapan kaa'bah. mahu saya merintih mengadu dan melahirkan rasa rindu dan kasih padaNya. mahu saya memberi perhatian hanya padaNya pada saat itu. aduhai...bilalah agaknye ye...

6 comments:

Unknown said...

solat dhuha banyakbanyak.moga murah rezeki.ameen.

shahhana said...

tq mr.fobia. cadangan yg bagus :D

sepenuhjiwe said...

kak, sy wat potongan gaji utk tabung aji, ao automatik sy akan belanje ikut kemampuan jer. kalu xwat cmtu, mmg susah nk simpan. ;p

shahhana said...

hmm...tu la ijan. akak pun ade terpk camtu tp tak terbuat2. next monthla start

أم الليث said...

setiap makhluk Allah dah sediakan rezeki.. konsep ini susah nak hayati especially kehidupan moden sekarang nih tp kita kene yakin dengan pertolongan Allah.

sejak ana join club simplesavings ana rasa lebih motivated tentang duit nih. apa yg derg ajar dlm club tu is that WE CAN MANAGE with the money we already have. kita selalu rasa mcm duit tak cukup tp sebenarnya cukup kalau kita bleh gunakannya dengan baik. kalau anti berminat, ana bleh share some tips..hantarlah email kat ana and we can discuss this further inshaAllah.

shahhana said...

aliya, im very intrested! nanti kita bincang through email eh. tq:D