Irdina Sewing Art

Friday, November 14, 2008

yang pahit itu cuma sedikit...dan hanya untuk sementara jua

Menginjak ke alam dewasa, saya rasakan diri kita semakin sarat dengan tangungjawab. Kita dipertanggungjawabkan atas setiap perkara yang dilakukan walhal dosa dan pahala juga tergalas di bahu sendiri..

Sejenak saya merasakan seronoknye menjadi anak-anak kecil seperti haziq dan faishal. Hari2nya dipenuhi dengan gelak tawa dan tangisan menuntut si dewasa memenuhi keperluan diri. Namun alam terus berputar dan kita tidak akn terus menjadi kecil.

Sepertimana fitrah alam, hidup bagaikan roda. Putarannya menyebabkan kadangkala kita diatas dan kadangkala pula kita dibawah. Ketawa dan tangisan juga menjadi sulaman kehidupan. Kehadiran orang tersayang disekeliling mampu membuat kita untuk terus teguh mengharung lautan rintangan disepanjang perjalanan menuju ke penghujung yang entah bila.


Bekerja dalam bidang pendidikan malah dalam bidang apa sekalipun pasti ade mehnah dan tribulasi yang tersendiri. Profesionalisma kita diukur dari sejauh mana pencapaian kita. Kengkadang saya terasa lemah dan tanggungjawab yang diberi. Terasa berat dan tidak berdaya. Tapi kita lupa tanggungjawab sebagai khalifah yang diamanah Allah sejak sekian lama sememangnya lebih berat dari segala tanggungjawab yang lain. Tapi tanggungjawab yang ini seringkali kita lupa.

Sebenarnya saya ingin meluahkan rasa, berkongsi perit menjadi tenaga pengajar walau bidang ini sememangnya sangat saya minati. Namun rasanya tak terkeluar ayat yang sebenar jadi biarlah ceritanya ditulis sebegini rupa.



Teringat kata2 timbalan dekan saya. Pahit itu andai diletak dalam satu gelas dan diminum memang sampai ke kerongkong pahitnya...Tapi andai yang pahit itu dituang kedalam tasik...bagai kita tak tahu ada yang pahit dalam air tasik itu. Logik bukan. Begitulah hati kita. Lapangkanlah seluas2nya...Nikmatilah indahnya...kecilkanlah yang pahit hingga ia jauh dari pandangan mata kita..

Kasih Allah itu lebih besar dan banyak berbanding ujian yang diberi. Dan jangan lupa juga dalam ujian yang diberi juga masih ada sayangNya yang diselit....

No comments: