Irdina Sewing Art

Wednesday, April 18, 2007

erti syukur dan redha

hari ni dah 5 hari aku bekerja. alhamdulillah... :)
pada mulenye aku berat untuk mula bekerja.aku masih ade satu sem untuk siapkan projek II. dan aku masih ada satu paper utk final exam.aku gak kene betulkan tesis.
tp bile aku dapat tawaran utk kerje, aku betul2 bertawakkal utk bekerja sambil belajar.memang aku risau kalau tak siap projek dan tak sempat baca buku...........
tp macam aku ckap tadi,mmg aku betul2 bertawakkal kepada Allah taala.sebabnye aku rase macam da tibe masenye utk aku berdikari, cari duit dan seterusnye belajar untuk membahagikan mase yg aku ada sebaiknye...aku tgk ayah su ( pakcik aku) yg ade 4 anak tp leh gak sambung master walaupun bekerja. mmg la setiap org lain2 tp tak salah kalau kite belajar dari org lain dan cube utk memberikan yang terbaik. tp aku ni tak le la cakap je berabuk tp keje tak wat2. tawakkal tu tawakkal gak tp usaha kenela seiring. ye dak? heheh....
kadang2 aku ni suke tengok rezeki orang.pastu mule la rase diri ni kurang. nak jadi macam org 2 la.nak jadi macam orang ni la.tp aku lupe untuk bersyukur atas ape yang aku ada. memang macam tu la kejadian manusia kan. aku lupe nikmat dan kelebihan yang aku miliki.

aku miliki keluarga yang bahagia bersama suami tercinta...
aku miliki suami yg begitu memahami diriku,sentiasa menyayangiku dan tak pernah berkasar denganku...
aku miliki ummi abah dan adik2 yg menyayangi diriku walau tak ditunjukkan sayangnye..hehe
aku miliki rumah dan kenderaan yg membolehkan aku berteduh dan bergerak...
aku miliki peluang untuk sambung master sedangkan ramai kawan2 aku yg berhajat nk sambung master gak..
aku miliki pekerjaan yg selesa walaupun kontrak sedangkan kawan2 yg lain pening2 wat coding...kene maki..kene mara ngan bos
aku miliki supervisor projek yg baik , tak penah mara walau aku malas2 je nk wat projek...huhu
aku miliki bos yg lembut je tuturkatenye, tak penah die tinggi suare....

aku miliki itu dan ini tapi hati aku buta untuk merasai ape yg ku miliki...
aku terlalu sombong untuk bersyukur..
aku terlalu tamak untuk memiliki ape yg aku tiada sedangkan banyak lagi yang telah aku miliki..

dan aku terkadang lupe yang aku ade Allah yang sentiasa menunggu untuk aku mengadu, merintih, merayu , merindu dan menyintaiNya...mengucapkan rase syukur dan sabar atas ujianNya....

aku baru belajar ape itu SYUKUR dan ape itu REDHA. walau dari tadika aku kenal dengan perkataan ini...terasa kecil diriku untuk menerima semua nikmat yg dikurniakan dariNya...

..........terangkanlah hatiku.....lembutkanlah hatiku...moga hidup dan matiku dalam redhaMU......

No comments: