Irdina Sewing Art

Tuesday, May 11, 2010

kau tiada galang gantinya



saya adalah seorang ibu kepada 2 anak bujang. si abang berumur 2 tahun sebulan dan si adik berumur 3 bulan lebih.

pengalaman selama 2 tahun menjadi ibu sangat menginsafkan saya betapa hebatnya pengorbanan dan kasih sayang seorang ibu...malah menyedarkan saya betapa sayangnya ibu saya kepada saya dan adik2.

sayang ibu pada anak tiada galang ganti. sayang ibu pada si anak tidak mengharap sebarang balasan. sayang ibu kepada anak tidak bersyarat dan sayang ibu kepada si anak sampai ke hujung nyawa si ibu atau si anak.

andai si anak sakit, maka susahnya lah hati si ibu nih. dari kecil tidak bermaya, mahu mengangkat kepala pun belum kuat apatah menepis dari gigitan nyamuk atau semut...tetapi Allah kurniakan seorang ibu sebagai pelindung dan tempat bernanung kasih. masa demi masa berlalu, si anak sudah pandai merangkak, bertatih, menyuap makanan sendiri sehingga pandai menyebut "ummiiii". Ibulah peneman juga kawan setia seiring dengan perkembangan anak sehinggalah dewasa si anak itu.

Wahai teman, berbahagialah anda seorang ibu. Kerana semestinya si anak tak kan mampu membalas jasa ibu. Tetapi Allah sedari kita melahirkan anak lagi telah dimansuhkan dosa2 kecil dan diberi pahala walau hanya kerana kita memandang wajah si anak dengan penuh kasih sayang. Ikhlaslah dan tabahlah dalam mendidik anak2 menjadi kaderan pejuang agama Allah.

Buat ummiku, terima kasih atas segalanya. Hanya Allah yang mampu membalasnya. Sampai dah kawin pun ummi masih memantau perkembangan kami. Ummi adalah bidadari syurga yang Allah utuskan untuk kami sama2 merasa nikmmatnya cinta seorang ibu.

Sahabat, pulanglah dan rangkullah tubuh si ibu dengan penuh kasih sayang atau paling kecil yang boleh dibuat nyatakan sayang anda kepada ibu anda. sebelum terlambat...samada ibu atau kita yang akan pergi dahulu...

2 comments:

anin said...

jom buat surprise utk umi..

theSPREADER said...

uh...sedihnyo..wa..sob2..